Pædofili politik i Taarbæk IF

Historie
Pædofili har aldrig været et problem i Taarbæk IF, og sådan ønsker vi naturligvis, at det skal fortsætte med at være. Taarbæk IF opfylder loven omkring børneattester dvs. at der er indhentet pædofiliattester på samtlige ledere og trænere i klubben som er i kontakt med børn under 15 år. Lyngby - Taarbæk kommune udbetaler ikke tilskud til klubben såfremt børneattester ikke er indhentet.

Sådan fungerer det
Trænere og ledere der arbejder med børn under 15 år, skal underskrive samtykke-erklæring (kaldet børneattest) hvor man giver klubbens formand fuldmagt til at indhente oplysninger fra Det Centrale Kriminalregister.
- Ingen person, der tidligere er straffet i pædofilisager, kan få job i klubben.

Hvad nu hvis…
Har man som træner, leder, kollega eller forælder mistanke om, at der er foregået overgreb på børn, eller tendens dertil, har man pligt til at rette henvendelse til klubbens bestyrelse. Bestyrelsen vil straks tage de nødvendige skridt overfor en evt. overtrædelse af ovennævnte. I alvorlige tilfælde vil det kunne betyde bortvisning/politianmeldelse.

Hvad vil vi med det
Vores hensigt med politikken at sende et signal til forældre og sportsudøvere om, at vores forening hviler på sunde værdier, og at Taarbæk IF er et trykt sted at være. Samtidig kan vi sende et signal til eventuelle pædofile, som kunne være interesserede i foreningen om, at de lige så godt kan holde sig væk fra os.

Spørgsmål og svar:

Sp: Hvad står der egentlig i denne lov om børneattester?
Sv: Du kan se den gældende lov på dette link : Lov om børneattest

Sp: Hvem skal der indhentes attester på?
Sv: Loven foreskriver, at der skal indhentes attest på alle trænere, instruktører og ledere som har direkte kontakt med børn under 15 år i foreningen og har en fast tilknytning.

Sp: Gælder det også de helt unge trænere?
Sv: Nej - Når vi har trænere som er under 15 år giver det ikke mening at søge, da de ikke kan dømmes før de er fyldt 15 år – og kan dermed ikke have en positiv børneattest. Når de bliver 15 år, indhenter vi attest på dem.

Sp: Skal der også indhentes attest på forældre der hjælper ad-hoc?
Sv: Nej - Det gælder ikke forældre og andre hjælpere, som kort varigt hjælper til eller kører børn under 15 år til kampe, stævner, lejre og lignende. Det behøves heller ikke hvis forældre af og til hjælper ved træning og øvelser.

Sp: Skal der aldrig indhentes attest på forældre?
Sv: Jo – Hvis det på sigt viser sig, at der er enkelte forældre som påtager sig ansvaret og står for træningerne og dermed kan anses som trænere/instruktører for holdet, kan det være en god ide at indhente attest på disse.

Sp: Hvor tit indhenter I attesterne?
Sv: Hvert år - I forbindelse med vi laver trænerkontrakter indhenter vi samtidig børneattester. Det gælder også selvom det er en træner der ikke har været væk fra klubben.

Kilder: KulturministerietDGIRetsinformationBlanket hos politiet

StillingSerie 4A - Forår • Pulje 2